Pagina's

maandag 18 januari 2016

WTC

Gisteren hadden we alvast met korting toegangskaarten gekocht voor de One World Trade Center. Uiteraard waren we na het ontbijt wederom iets te vroeg op onze bestemming. Eerst hebben we de beide 'vijvers' maar bekeken. Deze geven de contouren aan van de voormalige Twin Towers met alle namen van de slachtoffers.

Omdat het enorm koud was (kwam met name door de harde wind) zijn we alvast naar de ingang gegaan van de One World toren cq Freedom Tower. We mochten eerder naar binnen dan onze tijdslot. Uiteraard een veiligheidscheck (metaaldetector). Vervolgens gingen we een lift in waarbij een film werd afgespeeld op de muren. Van een groene vlakte ging het over in NY in huidige staat (timelape), heel gaaf om te zien. Hierna kwam je in een ruimte waarbij een korte film werd afgespeeld over NY waarna het scherm omhoog ging en je in 1x het uitzicht zag. Het was kraakhelder weer waardoor je heel ver kon kijken.

We keken onze ogen uit, prachtig gezicht! Hierna zijn we naar het 9-11 Memorial gegaan. Vreemde was dat de veiligheidscheck veel strenger was, een bodyscan. Alsof een terrorist een museum wilt opblazen waarvan bijna alles al kapot is. Bij binnenkomst zie je twee restanten van pilaren staan. En zelfs een brandweerwagen die naast een toren stond (niet veel van over dus). Met een brok in je keel loop je rond, allemaal verhalen bij voorwerpen, foto's en films. Zelfs stof van de torens was te zien, o.a op 'nieuwe' kleding die nog in rekken hingen afkomstig van een nabij gelegen winkel. Of kinderkleding dat gevonden is uit het vliegtuig die het Pentagon was binnen gevlogen. Maar ook filmmateriaal hoe makkelijk de kapers de vliegtuigen in kwamen...in die tijd mocht je kleine messen meenemen in je handbagage!!! En de veiligheidscheck stelde niks voor, je ziet op beveiligingsbeelden een kaper een metaaldetectorpoort omzeilen. Ook ging een deel over de bomaanslag in 1993. De contouren van de vijvers zijn ook binnenin te zien, waarbij nog de onderzijde van de pilaren van de Twin Towers zijn achtergebleven in het beton. De hele contour van 1 toren kun je dus nog zien. Ook de laatste pilaar die werd verwijderd stond in het museum. Zelfs 1 raam dat nog heel was (de enige), was tentoongesteld.

Na ruim 2 uur rondlopen gingen we weg met een raar gevoel, onbegrijpelijk dat dit is gebeurt. Je hebt geen besef hoe de omgeving 14 jaar geleden hier eruit moet hebben gezien.

In de buurt zijn we gaan eten bij Shake Shack. Deze staat bekend om de heerlijke burgers. Bij binnenkomst bleek het enorm druk te zijn. Het viel een beetje tegen, vrij duur voor kleine burger. Smaakte prima maar om nu op een klein bankje in een hoekje gepropt je burger te eten was een tegenvaller.

Na de lunch zijn we naar de river gelopen om kaarten te halen voor de watertaxi. Aangekomen vertrok deze net en de volgende ging pas na een uur. Dat duurde wel erg lang. Desondanks maar de kaarten gehaald bij een chagerijnig wijf, duidelijk dat fooi geven hier niet hoeft dus waarom zou je dan vriendelijk zijn tegen je klanten? Plan was om de Brooklyn Bridge over te lopen en terug te gaan met de taxi maar onze benen waren moe en de kou is niet te harden. Dus met de metro naar Brooklyn gegaan om foto's te schieten van de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge.

Hierna zijn we met de metro weer terug naar het hotel gegaan. De watertaxi hebben we overgeslagen, om nu voor de 3e keer langs mevrouw Vrijheidsbeeld te varen hoeft niet. Na even chillen zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Uiteindelijk werd het C'Mac. Een soort fast food tent, maar dan met enkel alleen macaroni and cheese in diverse smaken. Heerlijk gegeten voor weinig en weer is iets anders.

Na het eten zijn we doorgelopen naar Famous Footwear. Judith heeft hier een paar All Stars gekocht en hierna nog enkele Levi broeken in Macy's.

In het hotel hebben we ons even ontdooit. Later op de avond zij we naar de Empire State Building gelopen. Lekker dichtbij het hotel. We konden zo doorlopen, maar we konden duidelijk zien dat je hier in de zomer niet wil komen. Enorme ruimte om een lange wachtrij te hebben. Eerst schoten we naar de 80e verdieping en daarna moesten we overstappen naar de 86e verdieping. Je kan nog hoger (102) maar daar betaal je weer 20 dollar extra voor. Maar daar kun je niet buiten staan. Echter zal je dat ook niet overleven buiten. Het was al koud maar buiten op deze hoogte was de wind niet te harden. Zonder handschoenen vriezer je vingers er vanaf. Geloof het of niet maar ook buiten staan beveiligers, dik ingepakt. Aan de windzijde stond enkel een beveiliger...hier hou je het nog geen minuut vol zo vol in de wind. En je kan tot 2 uur s'nachts hier komen. Het uitzicht was prachtig met alle avondlicht. Times Square was makkelijk te vinden, één luchtbundel.