Pagina's

zondag 17 januari 2016

Best donut ever!

Na een heerlijke nacht te hebben geslapen, waarbij we zelfs even konden uitslapen, waren we gelukkig net op tijd bij het ontbijt. Het werd vrij druk...in de zomer kun je zeker niet zitten in deze kleine kelder. Dit keer wederom iets anders in het ontbijtbuffet o.a. hashbrowns en omelet met kaas. Prima ontbijt om de ochtend door te komen.

We vertrokken per voet richting de Hudson river. Het zou vandaag kouder worden en dat klopt...brrrr...-2 was het. Zo vroeg in de ochtend was het nog niet zo druk op straat, een paar ongure types die om wisselgeld vragen. Sorry maat, ik doe alleen aan groot geld.

Aangekomen bij pier 86 zagen we het grote vliegdekschip Intrepid. Hierop en in zit een museum over het schip en staat een spaceshuttle tentoongesteld. Maar we waren te vroeg dus maar even een koffie scoren om warm te worden. Na een snelle blik zagen we een bordje Underwest Donuts. Wij lopen er naar toe en wat blijkt...het zaakje zit in een carwash. Letterlijk een glazen wand scheidt de carwash van het zaakje. We lopen naar binnen en er staat een vrouw achter de toonbank. We bestelde een cappuccino maar ze vertelde dat diegene die de koffie maakt even een bruine 'donut' aan het draaien was. Ok, dus wij wachten. Meneer had zeker een grote donut die moeite had om een ruime sop te vinden want na enkele minuten zei de vrouw (na een kort gesprek met ons) dat we een donut van de zaak kregen omdat het zolang duurde. Nice! Doe maar een donut cinnamon. En voor onzeneus werden de donuts vers gemaakt!!! De bruine donut was eruit en we kregen ook onze koffie. Voor de zaak was een bankje en hier hebben we onze lekkerste warme donut ever gegeten!! God damn!

Inmiddels was het 10 uur en konden we het vliegdekschip in. We kregen een audio tour erbij (inbegrepen bij de New York pass). In de enorme hangar stond van alles opgesteld, van een straaljager tot een LEGO vliegdekschip. Ook enkele zaken t.a.v. de ruimtevaart. Tevens warm de verblijven van manschappen te zien.

Bovenop het dek stonden vele straaljagers en helikopters opgesteld.

Hierna zijn we in de stuurhut gegaan waar de kapitein normaliter zat. Vrij krap allemaal. In totaal waren 3.000 man aan boord tijdens een missie.

Op het dek was een aparte ruimte gemaakt met daarin de Spaceshuttle Enterprise. Dit is een prototype die niet in de ruimte is geweest. Een tegenvaller was dat je hier weer extra voor moest betalen. Net als een guided tour. Dit hebben we geskipt. Tevens was een Concorde opgesteld. Helaas was deze dicht. Daarnaast een simulator, maar ook dit kost extra geld. Belachelijk dat je voor elke attractie nog extra moet betalen. Dus zijn we maar een onderzeeër in gegaan. Bizar hoe men hierin kon leven, krap als wat. Robert paste net door de smalle doorgangen.

We hadden een strakke planning want om 12 uur vertrok de boot naast het vliegdekschip voor een tocht rondom het eiland Manhattan met een bypass langs het Vrijheidsbeeld. De boottocht duurde 2,5 uur.

Eenmaal weer aangekomen bij de pier zijn we richting de wijk Hell's Kitchen gelopen. Hier hebben we gegeten in de bekende burgertent 5 napkin burger. Een flinke burger met friet. Hij is op de tweede plaats gekomen bij onze favo burgers in alle vakantie tot nu toe, zo heerlijk! Een goede bodem om de rest van de middag door te komen. Was wel te merken dat deze buurt met name van de herenliefde is.

En opeens begon het licht te sneeuwen. Dit bleek later te horen de eerste sneeuw te zijn in het winterseizoen. In de sneeuw zijn we terug naar het hotel gelopen om even te chillen en om ons nog warmer aan te kleden. Want we gingen voor de avond bustour. Om 6 uur zijn we de bus ingestapt op Times Square en reden we door Soho, Chinatown, Brooklyn en over de Brooklyn Bridge en nog enkele andere wijken. Een prachtig gezicht om NY in de avond te zien met al die lichtjes. Wij zaten gelukkig droog maar foto's maken was geen optie door de natte ramen. Het sneeuwde nog steeds. Beetje jammer dat achter ons een ouder stel zat waarvan de man half een varken was. Continue zijn neus ophalen en toen hij ook nog abnormaal ging niezen konden wij onze lach niet meer inhouden.

Aangekomen weer bij Times Square hadden we het aardig koud dus zijn we terug naar het hotel gelopen. Tevens kon je over de hoofden (en auto's) lopen, niet normaal! Het verkeer wordt gedomineerd door gele taxi's en zwarte bakbeesten. Deze laatste versie betreft de super oversized SUV waarin Robert de afgelopen jaren mee heeft gereden in de USA (Chevrolet Suburban). Deze worden rijden rond voor de rijke mensen. Je ziet niet dat het taxi's zijn van buiten maar na een grondige observatie van ons zijn we tot de conclusie gekomen dat deze soort taxi's niet voor het klootjesvolk is.

Onderweg naar het hotel hebben we voor de eerste keer donuts gehaald bij Dunkin Donuts. Alle jaren wel gezien maar nog nooit iets gehaald hier. Vlakbij het hotel zit een Starbucks dus meteen een Vannila Latte gehaald. In de hotelkamer hebben onze dessert genomen alvorens we gingen slapen.