Pagina's

woensdag 20 januari 2016

Afscheid van NY

Laatste dag is aangebroken. Na het ontbijt hebben we onze koffers ingepakt en gewogen, nog ruim onder de limiet. De koffers hebben we achtergelaten in het hotel. Met de metro zijn we richting Carlo's Bakery gegaan. Judith wilde nog een Red Velvet cupcake eten....helaas hadden ze deze niet klaar liggen. Dus had ze maar een gewone cupcake genomen :(. Robert had een lobster tail. Lijkt op een croissant maar dan hard met een vulling van banketbakkersroom met irish cream erin, heerlijk!

Hierna zijn we richting High Line Park gegaan, dit betreft een oude bovengrondse metrolijn die, op basis van een idee van een Nederlanderse ontwerper, is omgevormd tot een park. Voordat we hier naar boven gingen liepen door Chelsea Market, een oud gebouw in het Meat Packers District. Een opkomende wijk. In dit gebouw zijn allemaal eettentjes. Je waant je in een oude fabriekshal, heel nostalgisch.

Hierna zijn we de High Line Park doorgelopen. Mooi park en je loopt langs de ramen van woningen. Overal wordt gebouwd, deze wijk is booming.

Daarna nog even snel naar de Flatiron Building. De eerste 'wolkenkrabber' van NY.

Het was inmiddels begin van de middag en Robert wilde nog even naar Five Guys. Een bekende hamburgertent in de USA. Een bijzondere ervaring, zodra je bestelt worden de patties al op de grill gegooid. Als je bestelling gereed is wordt je nummer door de zaak geschreeuwd. Als een lopende band gaan de burgers de deur uit. Enorme hoeveelheid friet, het bakje was te klein, de rest zat los in de papieren zak.

Op de terugweg naar het hotel liepen we toevallig langs de Nelson Tower, niet bijzonder maar ware het niet dat op Robert zijn kamer op het werk een poster hangt van deze toren. Toch wel leuk als je deze in het echt heb gezien.

Na de koffers te hebben opgehaald bij het hotel zijn we naar het station gelopen.  Met de trein zijn we naar Newark AirPort gegaan en na een korte security check (uit dit land gaan is makkelijker) zijn we even tax free gaan het shoppen geweest. Judith een paar Opi's en Robert een fles whisky. Deze laatste krijg je niet direct mee want je kan je anders binnen een half uur volgieten bij de gate schijnbaar. Nee je krijgt je fles pas als je gaat boarden.

Onze trip zit er nu dan echt op. Straks stappen we het vliegtuig in en zullen we morgenochtend om 07:15 uur landen op Schiphol. Terug in ons toch wel lekker rustige HHW. Begin juli zullen we nog 1 dagje NY doen als onze USA trip door het oosten zal eindigen in New Jersey.

dinsdag 19 januari 2016

Let's go Rangers!!

Vanochtend hebben we uitgeslapen tot een uur of 8. Vandaag hebben we geen druk programma namelijk. Na het ontbijt zijn we met de metro richting Central Park gegaan. Aan de zuidkant zijn we uitgestapt en hebben we een wandeling gemaakt door dit gedeelte van het park. O.a. enkele squirls gezien en een dik pak sneeuw...ja, sneeuw. In een deel van het park was men bezig om sneeuw aan te leggen voor een evenement dat eind januari start; Winter Snow Jam. Vreemd om daar nu al de voorbereidingen voor te treffen want kans bestaat dat eind deze week een pak sneeuw in NY komt, er is een winterstorm op komst. Via Strawberry Fields zijn we richting het Dakota gebouw gelopen, dit is de plek waar John Lennon is neergeschoten.

Vervolgens hebben we de metro gepakt om naar The American Museum of Natural  History te gaan. In het museum was het vrij rustig, op enkele volle school bussen na. Een enorm museum met opgezette dieren en over diverse culturen. Ook iets over de Dutch people die New Amsterdam hadden gesticht. We hebben wel gemerkt dat er toch aardig wat Nederlandse invloeden zijn zoals straatnamen. Afgelopen vrijdag is ook de grootste dino ter wereld geopend voor publiek. We hebben een paar uur rondgelopen, leuk museum.

In het museum wordt de bezoeker ook duidelijk gemaakt waar de food court is en zelfs voor Judith haar zoutloze dieet zit in een ice tea zout.

Na het bezoek hebben we nog wat cosmetica ingekocht bij een supermarkt en voor Judith bij Victoria Secret wat kleding. Hierna zijn we terug gegaan naar het hotel om even te chillen. Om 6 uur zijn we richting Madison Square Garden gegaan. Robert had via internet tickets voor de wedstrijd NY Rangers  - Canucks (Vancouver). Bij binnenkomst kregen ieder een sjaal van de NY Rangers! Leuke souvenir. Aangekomen bij de zaal hebben we eerst onze avondmaal gehaald, een pizza voor Judith en een 'broodje' worst voor Robert. Tevens ieder een enorme Corona. Let the game begin!

Het stadion liep vol (kunnen ruim 20.000 man in). Ruim zat je helaas niet maar dat mocht de pret niet drukken. Na het volkslied begon de wedstrijd. Wij dachten dat de goals om de horen vlogen maar bleek wel moeilijker te zijn dan gedacht. Een boeiende wedstrijd die 3 x 20 zuivere minuten duurt. Paar keer werd het spel stilgelegd om de baan schoon te vegen of reclame te maken of prijzen weg te geven. Al met al duurt het dan incl. pauzes 2,5 uur. De wedstrijd was spannend, ze stonden eerst achter maar kwamen terug. Bij een goal gingen de fans compleet uit zijn dak. Vreemd was dat diegene die voor de NY Rangers een keertje had gescoord niet vriendelijk werd toejuigd. Vermoedelijk een Ajaxied die is overgelopen naar Feyenoord. Judith wilde perse dat er even werd gevochten en ja hoor dat kwam, twee spelers gingen met elkaar op de vuist. Tevens kreeg een scheidsrechter een puk tegen zijn hoofd, die ging languit op het ijs. Na even wrijven over zijn koppie ging hij weer verder. Tevens vloog een puk in het publiek, diegene kon de tandarts bezoeken. In de 2e pauze werd een auto op het ijs gereden. Iemand kon deze winnen als hij de puk in een smalle gleuf in een houten bord kon scoren...lukte niet natuurlijk. In de pauze nog even een cola light gehaald, medium (700 ml) kost 5,75 dollar, large (950 ml) 6 dollar. Tsja keuze is snel gemaakt met die 25 cent verschil. Na de 3e helft was het 2-2 dus wij wilde opstaan. Nee, verlenging!

Nog 5 minuten spelen....LET'S GO RANGERS!!! En het dak ging definitief vanaf!!! 3-2!! De avond kon niet meer stuk. Terug in het hotel nog even een biertje gedaan en zijn we in bed gedoken. Nog 1 nachtje in NY, morgen de laatste dag :(.

maandag 18 januari 2016

WTC

Gisteren hadden we alvast met korting toegangskaarten gekocht voor de One World Trade Center. Uiteraard waren we na het ontbijt wederom iets te vroeg op onze bestemming. Eerst hebben we de beide 'vijvers' maar bekeken. Deze geven de contouren aan van de voormalige Twin Towers met alle namen van de slachtoffers.

Omdat het enorm koud was (kwam met name door de harde wind) zijn we alvast naar de ingang gegaan van de One World toren cq Freedom Tower. We mochten eerder naar binnen dan onze tijdslot. Uiteraard een veiligheidscheck (metaaldetector). Vervolgens gingen we een lift in waarbij een film werd afgespeeld op de muren. Van een groene vlakte ging het over in NY in huidige staat (timelape), heel gaaf om te zien. Hierna kwam je in een ruimte waarbij een korte film werd afgespeeld over NY waarna het scherm omhoog ging en je in 1x het uitzicht zag. Het was kraakhelder weer waardoor je heel ver kon kijken.

We keken onze ogen uit, prachtig gezicht! Hierna zijn we naar het 9-11 Memorial gegaan. Vreemde was dat de veiligheidscheck veel strenger was, een bodyscan. Alsof een terrorist een museum wilt opblazen waarvan bijna alles al kapot is. Bij binnenkomst zie je twee restanten van pilaren staan. En zelfs een brandweerwagen die naast een toren stond (niet veel van over dus). Met een brok in je keel loop je rond, allemaal verhalen bij voorwerpen, foto's en films. Zelfs stof van de torens was te zien, o.a op 'nieuwe' kleding die nog in rekken hingen afkomstig van een nabij gelegen winkel. Of kinderkleding dat gevonden is uit het vliegtuig die het Pentagon was binnen gevlogen. Maar ook filmmateriaal hoe makkelijk de kapers de vliegtuigen in kwamen...in die tijd mocht je kleine messen meenemen in je handbagage!!! En de veiligheidscheck stelde niks voor, je ziet op beveiligingsbeelden een kaper een metaaldetectorpoort omzeilen. Ook ging een deel over de bomaanslag in 1993. De contouren van de vijvers zijn ook binnenin te zien, waarbij nog de onderzijde van de pilaren van de Twin Towers zijn achtergebleven in het beton. De hele contour van 1 toren kun je dus nog zien. Ook de laatste pilaar die werd verwijderd stond in het museum. Zelfs 1 raam dat nog heel was (de enige), was tentoongesteld.

Na ruim 2 uur rondlopen gingen we weg met een raar gevoel, onbegrijpelijk dat dit is gebeurt. Je hebt geen besef hoe de omgeving 14 jaar geleden hier eruit moet hebben gezien.

In de buurt zijn we gaan eten bij Shake Shack. Deze staat bekend om de heerlijke burgers. Bij binnenkomst bleek het enorm druk te zijn. Het viel een beetje tegen, vrij duur voor kleine burger. Smaakte prima maar om nu op een klein bankje in een hoekje gepropt je burger te eten was een tegenvaller.

Na de lunch zijn we naar de river gelopen om kaarten te halen voor de watertaxi. Aangekomen vertrok deze net en de volgende ging pas na een uur. Dat duurde wel erg lang. Desondanks maar de kaarten gehaald bij een chagerijnig wijf, duidelijk dat fooi geven hier niet hoeft dus waarom zou je dan vriendelijk zijn tegen je klanten? Plan was om de Brooklyn Bridge over te lopen en terug te gaan met de taxi maar onze benen waren moe en de kou is niet te harden. Dus met de metro naar Brooklyn gegaan om foto's te schieten van de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge.

Hierna zijn we met de metro weer terug naar het hotel gegaan. De watertaxi hebben we overgeslagen, om nu voor de 3e keer langs mevrouw Vrijheidsbeeld te varen hoeft niet. Na even chillen zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Uiteindelijk werd het C'Mac. Een soort fast food tent, maar dan met enkel alleen macaroni and cheese in diverse smaken. Heerlijk gegeten voor weinig en weer is iets anders.

Na het eten zijn we doorgelopen naar Famous Footwear. Judith heeft hier een paar All Stars gekocht en hierna nog enkele Levi broeken in Macy's.

In het hotel hebben we ons even ontdooit. Later op de avond zij we naar de Empire State Building gelopen. Lekker dichtbij het hotel. We konden zo doorlopen, maar we konden duidelijk zien dat je hier in de zomer niet wil komen. Enorme ruimte om een lange wachtrij te hebben. Eerst schoten we naar de 80e verdieping en daarna moesten we overstappen naar de 86e verdieping. Je kan nog hoger (102) maar daar betaal je weer 20 dollar extra voor. Maar daar kun je niet buiten staan. Echter zal je dat ook niet overleven buiten. Het was al koud maar buiten op deze hoogte was de wind niet te harden. Zonder handschoenen vriezer je vingers er vanaf. Geloof het of niet maar ook buiten staan beveiligers, dik ingepakt. Aan de windzijde stond enkel een beveiliger...hier hou je het nog geen minuut vol zo vol in de wind. En je kan tot 2 uur s'nachts hier komen. Het uitzicht was prachtig met alle avondlicht. Times Square was makkelijk te vinden, één luchtbundel.

zondag 17 januari 2016

Best donut ever!

Na een heerlijke nacht te hebben geslapen, waarbij we zelfs even konden uitslapen, waren we gelukkig net op tijd bij het ontbijt. Het werd vrij druk...in de zomer kun je zeker niet zitten in deze kleine kelder. Dit keer wederom iets anders in het ontbijtbuffet o.a. hashbrowns en omelet met kaas. Prima ontbijt om de ochtend door te komen.

We vertrokken per voet richting de Hudson river. Het zou vandaag kouder worden en dat klopt...brrrr...-2 was het. Zo vroeg in de ochtend was het nog niet zo druk op straat, een paar ongure types die om wisselgeld vragen. Sorry maat, ik doe alleen aan groot geld.

Aangekomen bij pier 86 zagen we het grote vliegdekschip Intrepid. Hierop en in zit een museum over het schip en staat een spaceshuttle tentoongesteld. Maar we waren te vroeg dus maar even een koffie scoren om warm te worden. Na een snelle blik zagen we een bordje Underwest Donuts. Wij lopen er naar toe en wat blijkt...het zaakje zit in een carwash. Letterlijk een glazen wand scheidt de carwash van het zaakje. We lopen naar binnen en er staat een vrouw achter de toonbank. We bestelde een cappuccino maar ze vertelde dat diegene die de koffie maakt even een bruine 'donut' aan het draaien was. Ok, dus wij wachten. Meneer had zeker een grote donut die moeite had om een ruime sop te vinden want na enkele minuten zei de vrouw (na een kort gesprek met ons) dat we een donut van de zaak kregen omdat het zolang duurde. Nice! Doe maar een donut cinnamon. En voor onzeneus werden de donuts vers gemaakt!!! De bruine donut was eruit en we kregen ook onze koffie. Voor de zaak was een bankje en hier hebben we onze lekkerste warme donut ever gegeten!! God damn!

Inmiddels was het 10 uur en konden we het vliegdekschip in. We kregen een audio tour erbij (inbegrepen bij de New York pass). In de enorme hangar stond van alles opgesteld, van een straaljager tot een LEGO vliegdekschip. Ook enkele zaken t.a.v. de ruimtevaart. Tevens warm de verblijven van manschappen te zien.

Bovenop het dek stonden vele straaljagers en helikopters opgesteld.

Hierna zijn we in de stuurhut gegaan waar de kapitein normaliter zat. Vrij krap allemaal. In totaal waren 3.000 man aan boord tijdens een missie.

Op het dek was een aparte ruimte gemaakt met daarin de Spaceshuttle Enterprise. Dit is een prototype die niet in de ruimte is geweest. Een tegenvaller was dat je hier weer extra voor moest betalen. Net als een guided tour. Dit hebben we geskipt. Tevens was een Concorde opgesteld. Helaas was deze dicht. Daarnaast een simulator, maar ook dit kost extra geld. Belachelijk dat je voor elke attractie nog extra moet betalen. Dus zijn we maar een onderzeeër in gegaan. Bizar hoe men hierin kon leven, krap als wat. Robert paste net door de smalle doorgangen.

We hadden een strakke planning want om 12 uur vertrok de boot naast het vliegdekschip voor een tocht rondom het eiland Manhattan met een bypass langs het Vrijheidsbeeld. De boottocht duurde 2,5 uur.

Eenmaal weer aangekomen bij de pier zijn we richting de wijk Hell's Kitchen gelopen. Hier hebben we gegeten in de bekende burgertent 5 napkin burger. Een flinke burger met friet. Hij is op de tweede plaats gekomen bij onze favo burgers in alle vakantie tot nu toe, zo heerlijk! Een goede bodem om de rest van de middag door te komen. Was wel te merken dat deze buurt met name van de herenliefde is.

En opeens begon het licht te sneeuwen. Dit bleek later te horen de eerste sneeuw te zijn in het winterseizoen. In de sneeuw zijn we terug naar het hotel gelopen om even te chillen en om ons nog warmer aan te kleden. Want we gingen voor de avond bustour. Om 6 uur zijn we de bus ingestapt op Times Square en reden we door Soho, Chinatown, Brooklyn en over de Brooklyn Bridge en nog enkele andere wijken. Een prachtig gezicht om NY in de avond te zien met al die lichtjes. Wij zaten gelukkig droog maar foto's maken was geen optie door de natte ramen. Het sneeuwde nog steeds. Beetje jammer dat achter ons een ouder stel zat waarvan de man half een varken was. Continue zijn neus ophalen en toen hij ook nog abnormaal ging niezen konden wij onze lach niet meer inhouden.

Aangekomen weer bij Times Square hadden we het aardig koud dus zijn we terug naar het hotel gelopen. Tevens kon je over de hoofden (en auto's) lopen, niet normaal! Het verkeer wordt gedomineerd door gele taxi's en zwarte bakbeesten. Deze laatste versie betreft de super oversized SUV waarin Robert de afgelopen jaren mee heeft gereden in de USA (Chevrolet Suburban). Deze worden rijden rond voor de rijke mensen. Je ziet niet dat het taxi's zijn van buiten maar na een grondige observatie van ons zijn we tot de conclusie gekomen dat deze soort taxi's niet voor het klootjesvolk is.

Onderweg naar het hotel hebben we voor de eerste keer donuts gehaald bij Dunkin Donuts. Alle jaren wel gezien maar nog nooit iets gehaald hier. Vlakbij het hotel zit een Starbucks dus meteen een Vannila Latte gehaald. In de hotelkamer hebben onze dessert genomen alvorens we gingen slapen.